Παρασκευή 8 Μαρτίου 2013

ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ ΛΟΥΤΡΑΚΙΟΥ:. ΜΗΝΥΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ‏




«Οι αγώνες των εργατριών στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, οι διεκδικήσεις και τα δικαιώματα που κέρδισε το φεμινιστικό κίνημα για τις ίδιες τις γυναίκες αλλά και για το σύνολο της κοινωνίας, δεν έχουν μόνο συμβολική αξία. Σήμερα ο αγώνας για την ισότητα των φύλων είναι περισσότερο επίκαιρος παρά ποτέ.

Τα δικαιώματα των γυναικών δε χωρούν στο ασπρόμαυρο παρόν που ετοιμάζει καθημερινά η τρικομματική κυβέρνηση. Δε θα μας πουν αυτοί τι χρώμα θα έχει το μέλλον! Το φεμινιστικό κίνημα με αγώνες δεκαετιών κατάφερε οι γυναίκες να έχουν λόγο και χώρο στη δημόσια ζωή. Τώρα Σαμαράς- Βενιζέλος - Κουβέλης, μας δείχνουν το σκοτάδι της οπισθοδρόμησης.

Στις μέρες μας οι γυναίκες αποκλείονται ολοένα και περισσότερο από την εργασία : η ανεργία των γυναικών έφτασε το 31%, με το ποσοστό των νέων να αγγίζει το εξωφρενικό 65%.

Οι γυναίκες αποτελούν το 63% των μερικά απασχολουμένων με μισθούς εξευτελιστικούς -κάτω από το όριο της φτώχειας, χιλιάδες ανασφάλιστες. Σε πολλές περιπτώσεις απολυμένες λόγω εγκυμοσύνης. Με εργασιακές συνθήκες βίας, απειλών και σεξουαλικής παρενόχλησης - ενώ οι άδειες μητρότητας για τους γονείς στο δημόσιο τομέα καταργούνται, όπως και μια σειρά επιδόματα (επίδομα γέννας). Οι γυναίκες αναγκάζονται να αναπληρώσουν το διαλυμένο κοινωνικό κράτος με διπλά και τριπλά ωράρια φροντίζοντας παιδιά και ηλικιωμένους, αποκλεισμένες στο σπίτι. Με τις όποιες δομές που έχουν απομείνει να καταργούνται (βοήθεια στο σπίτι), να υποβαθμίζονται ή να μη φτάνουν (βρεφονηπιακοί σταθμοί, ολοήμερα σχολεία). Οι πολιτικές των μνημονίων που καταργούν συλλογικές συμβάσεις, αυξάνουν τα όρια συνταξιοδότησης, ακυρώνουν παροχές (νοσήλια στα δημόσια μαιευτήρια) φορτώνουν κι άλλη καταπίεση στις πλάτες τους, εντείνουν τις ανισότητες και διακρίσεις. Οξύνουν τις πατριαρχικές αντιλήψεις και τα συντηρητικά στερεότυπα.

Οι διακρίσεις και η βία κατά των γυναικών στο σπίτι, στη δουλειά, στο δρόμο, τη μέρα, τη νύχτα, σε όλες τις ηλικίες, είναι γεγονός καθημερινό πια. Οι παραδοσιακές, πατριαρχικές αντιλήψεις που θέλουν τη γυναίκα στην ιδιοκτησία του άντρα, συζύγου-πατέρα, ενισχύονται σε συνθήκες κρίσης και σε ένα κλίμα γενικής οπισθοχώρησης, με την αυξανόμενη επιρροή των ακροδεξιών ιδεών και προτύπων συμπεριφοράς, τον πολυδιάστατο ρατσισμό, τον συντηρητισμό και την ανυπόκριτη βία που αποπνέουν.

Οι γυναίκες προβάλλονται σαν εμπόρευμα και αντικείμενο στα ΜΜΕ, ενώ μετανάστριες θύματα του trafficking βιάζονται καθημερινά για να ζήσουν, βιώνοντας μόνο τον τρόμο. Γυναίκες οροθετικές διαπομπεύονται , οι θύτες γίνονται κατήγοροι.

Ωστόσο, οι γυναίκες διαλέγουν στρατόπεδο και είναι εδώ, αποφασισμένες να αντισταθούν στην κατεδάφιση των δικαιωμάτων τους. Είναι εδώ, σπάνε τη σιωπή. Παρούσες στους συλλογικούς αγώνες, στις πλατείες, στις απεργίες, στα συνδικάτα, στις πρωτοβουλίες αλληλεγγύης. Αποφασισμένες να γιορτάσουν την ανατροπή. Με οργάνωση, συλλογική αντίσταση και πάλη, για την κοινωνία πραγματικής ισότητας που γυναίκες και άνδρες ονειρευόμαστε.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, με την τριπλή σημαία του, αναγνωρίζει ότι οι γυναίκες μπορούν να είναι μεγάλη δύναμη δημοκρατίας, ανατροπής, χειραφέτησης και προοδευτικού ριζοσπαστισμού, δίνει φωνή στο πρόγραμμά του στα φεμινιστικά προτάγματα, για μια κοινωνία σεβασμού των ανθρώπινων αξιών και απόλυτης ισότητας των φύλων».
Διαβάστε περισσότερα »

Τετάρτη 6 Μαρτίου 2013

Δήλωση του Αλέξη Τσίπρα για τον θάνατο του Ούγκο Τσάβες


Αποχαιρετούμε σήμερα ένα μεγάλο ηγέτη, έναν σπουδαίο επαναστάτη.
 Ο ηγέτης του λαού της Βενεζουέλας, των λαών της Λατινικής Αμερικής, ένας εμπνευστής των ιδεών της Δημοκρατίας και των μεγάλων επαναστατικών δημοκρατικών και προοδευτικών κατακτήσεων, έφυγε πολύ πρόωρα από κοντά μας.

Ο Ούγκο Τσάβες, κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, μπόρεσε να οδηγήσει το λαό του και τους λαούς της Λατινικής Αμερικής σε δρόμους δημοκρατίας, λαϊκής κυριαρχίας και κοινωνικής απελευθέρωσης. Ακολούθησε άξια το δρόμο του Σαλβαδόρ Αλλιέντε, του Τσε, του Αουγκούστο Σαντίνο, του Χούλιο Αρμπένζ,  αλλά και τους ηγέτες της μεγάλης απελευθέρωσης της πατρίδας του, τον Φρανσίσκο ντε Μιράντα και τον Σιμόν Μπολίβαρ.

Σε καιρούς δύσκολους έστρεψε τα φώτα της παγκόσμιας κοινότητας σε μία ολόκληρη ήπειρο,  που αυτή τη φορά δεν ήταν  πειραματόζωο βάρβαρων νεοφιλελεύθερων πολιτικών, αλλά δημιουργικό εργαστήριο δημοκρατικής διακυβέρνησης και εθνικής ανεξαρτησίας.

 Ο Ούγκο Τσάβες εναντιώθηκε στην καταπίεση και υπεράσπισε τα φτωχά λαϊκά στρώματα. Έδωσε μεγάλες μάχες ώστε να εξαλειφθεί η φτώχεια και η κοινωνική εξαθλίωση. Για αυτό και έγινε σύμβολο για την συντριπτική πλειοψηφία του λαού του.

Οι άνθρωποι φεύγουν, η σπορά τους όμως μένει. Είμαι βέβαιος ότι ο λαός του  Μπολίβαρ θα συνεχίσει να πορεύεται το δρόμο της απελευθέρωσης και της κοινωνικής δικαιοσύνης. Δρόμο που αργά ή γρήγορα θα πορευτούν και άλλοι λαοί σε ολόκληρο τον κόσμο.
Διαβάστε περισσότερα »

Τρίτη 5 Μαρτίου 2013

ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ: Ελλάδα και Τουρκία να πάψουν να είναι «πελάτες» των μεγάλων πολεμικών βιομηχανιών της Ευρώπης και των ΗΠΑ


Ανακοίνωση του Τμήματος Εξωτερικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ για τη συνάντηση Σαμαρά-Ερντογάν
Η σημερινή συνάντηση Κορυφής των πρωθυπουργών Ελλάδας και Τουρκίας, των κυρίων Σαμαρά και Ερντογάν, γίνεται υπό το πλαίσιο ενός νεοφιλελεύθερου περιβάλλοντος και όχι μόνο  που διέπει τις δύο χώρες, αφού όπως ενημέρωσε και η ελληνική κυβέρνηση βασικά θέματα των συζητήσεων είναι οι οικονομικές σχέσεις των δύο χωρών.

Δυστυχώς οι σχέσεις αυτές δεν προσδιορίζονται από διακρατικές συμφωνίες που θέτουν τις βάσεις για την επωφελή και αμοιβαία στήριξη των δύο λαών, αντίθετα μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι αλλά και πολυεθνικές εταιρείες εξετάζουν την μετατροπή μεγάλων περιοχών στις δύο χώρες (παράλια Τουρκίας και νησιά Αιγαίου) σε ζώνες ειδικής οικονομικής εκμετάλλευσης στη βάση της τουριστικής «ανάπτυξης» όπου δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι θα απολέσουν βασικά συνδικαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα, εξανεμίζοντας ταυτόχρονα τα μισθολογικά και συνταξιοδοτικά τους δεδομένα, ιδιαίτερα οι νέοι και νέες θα μετατραπούν σε εργαζόμενους εντός μίας ειδικής οικονομικής ζώνης σε φτηνή εργασία στα πλαίσια ενός σύγχρονου δουλεμπορίου.

Σε ότι αφορά τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας οφείλει η ελληνική κυβέρνηση να γνωρίζει και να επικαλείται το διεθνές δίκαιο και ιδιαίτερα η συνθήκη για το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982 που αποτελεί την μοναδική βάση διαπραγμάτευσης για να εξασφαλιστεί η σταθερότητα  και η ειρήνη στην περιοχή.

Τέλος ο ΣΥΡΙΖΑ- ΕΚΜ  επισημαίνει ότι οι 2 χώρες πρέπει να πάψουν να είναι «πελάτες» των μεγάλων πολεμικών βιομηχανιών της Ευρώπης και των ΗΠΑ, να προχωρήσουν τολμηρά στην αμοιβαία μείωση των τεράστιων κονδυλίων που δαπανούν γι’ αυτούς τους εξοπλισμούς σταματώντας την αιμορραγία της δημόσιας οικονομίας των λαών.

Η «νατοϊκή ομπρέλα» που επιβάλλει στις δύο χώρες αλόγιστα και απαράδεκτα να σπαταλούν κονδύλια για την αγορά πανάκριβων οπλικών συστημάτων είναι η βάση συνεκμετάλλευσης των δύο λαών προς όφελος των ευρωατλαντιστών.

O ΣΥΡΙΖΑ- ΕΚΜ, βρίσκεται κατηγορηματικά αντίθετος στο δόγμα αυτό και παλεύει για την ειρήνη, την σταθερότητα, το διεθνές δίκαιο να αποτελούν τη βάση συνανάπτυξης των λαών της περιοχής.
Διαβάστε περισσότερα »

Εισήγηση του Γιάννη Μηλιού στην ημερίδα του Τμήματος Οικονομικής Πολιτικής ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ


Η εισήγηση του υπεύθυνου του Τμήματος Οικονομικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, στην ημερίδα του Τμήματος Οικονομικής Πολιτικής ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ με θέμα:
«Οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ για την φορολογική πολιτική»
  
 Αγαπητές φίλες και αγαπητοί φίλοι,



Θέλω να σας ευχαριστήσω που ανταποκριθήκατε στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ και βρίσκεστε εδώ για να συζητήσετε μαζί μας. Ιδιαίτερα ευχαριστούμε το ΕΒΕΑ για τη φιλοξενία.



Η σημερινή εκδήλωση, εντάσσεται σε μια σειρά πρωτοβουλιών του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ να συζητήσει πτυχές του προγράμματός του ανοιχτά και καθαρά μπροστά στον ελληνικό λαό και να ακούσει τις απόψεις των παραγωγικών, επαγγελματικών και συνδικαλιστικών φορέων της χώρας.



Το κόμμα μας επιδιώκει τον διάλογο με την κοινωνία, τους εμπλεκόμενους φορείς και τους πολίτες, με στόχο τη διαμόρφωση ενός νέου φορολογικού συστήματοςπου θα οδηγεί σε μια ριζική, δίκαιη και αποτελεσματική μεταρρύθμιση του σημερινού ταξικού, άδικου και αντιπαραγωγικού συστήματος και στην ανασυγκρότηση των διαλυμένων φοροεισπρακτικών μηχανισμών του κράτους.



Η φορολογική πολιτική στην Ελλάδα, από την μεταπολίτευση έως και σήμερα, αποτέλεσε ένα πεδίο άσκησης τόσο ταξικών, όσο και στενά κομματικών πολιτικών. Η ταξικότητα της φορολογικής πολιτικής, συνίσταται στην όλο και δυσμενέστερη φορολόγηση των μισθωτών και των συνταξιούχων (με αποκορύφωμα τη φορολόγηση πλέον ακόμα και αυτών που διαβιούν κάτω από το όριο της φτώχιας) και την παράλληλη δημιουργία ενός πλέγματος φοροαπαλλαγών και χαριστικών εξαιρέσεων του μεγάλου πλούτου, που είχε ως αποτέλεσμα τη συστηματική και διαχρονική απώλεια τεράστιων ποσών φόρου.



Συνεπώς, η προσπάθεια αναμόρφωσης του φορολογικού συστήματος θα πρέπει να έχει ωςπρωταρχικό σκοπό την εμπέδωση της φορολογικής δικαιοσύνης μεταξύ των πολιτών. Η εισπρακτική επιτυχία ενός δίκαιου φορολογικού συστήματος, αποτελεί έναν ασφαλέστερα επιτεύξιμο στόχο (τόσο σε βραχυχρόνιο αλλά κυρίως σε μακροχρόνιο ορίζοντα), αντίθετα με ό,τι μας έχει συνηθίσει να θεωρούμε η μακρόχρονη πρακτική του Υπουργείου Οικονομικών, που αποτυπώνεται με τη λέξη «κατεπείγον» στα φορολογικά νομοσχέδια. Εξάλλου, η θετική σχέση μεταξύ φορολογικής δικαιοσύνης και φορολογικών εσόδων (όσο περισσότερη η δικαιοσύνη τόσο υψηλότερα τα έσοδα, ή όσο λιγότερη η φορολογική δικαιοσύνη τόσο λιγότερα τα έσοδα) δεν αποτελεί μια εμμονή ή μια ιδεοληψία αλλά αποδεικνύεται από την ευρωπαϊκή οικονομική ιστορία.



Στην ιδιαίτερη συγκυρία που περνάει σήμερα η Ελλάδα, η όποια προσπάθεια εφαρμογής ενός τέτοιου δίκαιου φορολογικού συστήματος θα πρέπει να λάβει υπόψη της ότι η πενταετής ύφεση και οι εφαρμοζόμενες πολιτικές του Μνημονίου, έχουν δημιουργήσει συνθήκες κατάρρευσης τόσο του βιοτικού επιπέδου της πλειοψηφίας του ελληνικού λαού και των παραγωγικών δομών της χώρας, όσο και των εμπεδωμένων (σε επίπεδο συνείδησης) αρχών της δικαιοσύνης, της νομιμότητας, της συμμόρφωσης και της ανοχής στην κρατική (και φορολογική) εξουσία. Με άλλα λόγια, σε συνθήκες ακραίας φτώχιας όπου ένα όλο και μεγαλύτερο κομμάτι της κοινωνίας έρχεται αντιμέτωπο με το φάσμα της πλήρους αδυναμίας κάλυψης των βασικών βιοτικών αναγκών (τροφή και στέγη), τελεί υπό κοινωνική αμφισβήτηση η νομιμότητα της φορολογικής αρχής. Το αποτέλεσμα είναι ότι αποσπασματικά φορολογικά μέτρα είναι καταδικασμένα να αποτύχουν και να επιφέρουν τα ακριβώς αντίθετα, από τα προσδοκώμενα, αποτελέσματα.



Οι άξονες της προγραμματικής πρότασής μας για μια ριζοσπαστική μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος έχουν διατυπωθεί εδώ και αρκετό καιρό. Τους θέσαμε στην κρίση του ελληνικού λαού με το προεκλογικό μας Πρόγραμμα. Ταυτόχρονα όμως βαθαίνουμε και συγκεκριμρνοποιούμε τις επεξεργασίες μας, και στη διαδικασία αυτή θέλουμε να ακούσουμε τις δικές σας προτάσεις. Θέλουμε να αξιοποιήσουμε κάθε ορθή ιδέα που διατυπώνεται από τους κοινωνικούς φορείς, από την κοινωνία.



Με τις προτάσεις μας επιδιώκουμε την έξοδο από την κρίση προς όφελος της πλειοψηφίας της κοινωνίας, θέλουμε να οικοδομήσουμε ένα φορολογικό σύστημα που να υπηρετεί την ανάπτυξη και τις κοινωνικές ανάγκες.



Το δημοσιονομικό πρόβλημα ούτε στο παρελθόν ούτε και τώρα δεν είναι πρόβλημα υπερβολικά υψηλών δαπανών. Είναι πρόβλημα χαμηλών δημόσιων εσόδων, παρά την υπερφορολόγηση των χαμηλών και μεσαίων εισόδημάτων. Είναι το πρόβλημα που προκύπτει από ένα άδικο φορολογικό σύστημα, από ένα παγιωμένο καθεστώς φοροασυλίας του μεγάλου πλούτου, το οποίο συμπληρώνεται από ένα καθεστώς διαφθοράς, φοροδιαφυγής και αποδυνάμωσης των φορολογικών και ελεγκτικών μηχανισμών του κράτους.



Η πρότασή μας για τη ριζική μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος, επικεντρώνεται σε τρείς βασικούς άξονες, μέσα από τους οποίους είναι εφικτό να ανατραπεί το σημερινό, απαράδεκτο σκηνικό. Για μας, το φορολογικό σύστημα πρέπει να είναι: 1. Δίκαιο, 2. Απλό, 3. Σταθερό και Αποτελεσματικό.



Θεωρούμε ότι η μνημονική φορολογική πολιτική, εκτός του ότι είναι παντελώς άδικη (αφού στην ουσία συνιστά μια οριζόντια και αναδρομική φορολόγηση της φτώχειας και των μικρών εισοδημάτων), εκτός του ότι είναι παντελώς αναποτελεσματική, δημιουργεί κάτι που είναι πολύ πιο επικίνδυνο: Μια νέα γενιά πολιτώνπου θεωρούν (τις περισσότερες φορές δικαίως) τη μη εκπλήρωση των φορολογικών υποχρεώσεων τους ως «νόμιμη», αφού προέχει η επιβίωση των ιδίων και των οικογενειών τους.



Η έκταση της αδικίας και της αναλγησίας της φορολογικής πολιτικής που ασκείται εδώ και τρία χρόνια στη χώρα μας, διαλύει την νομιμοποιητική βάση της φορολογικής διοίκησης. Πρέπει άμεσα να εφαρμοστεί μια πολιτική που θα αντιστρέψει την κατάσταση.



Τα μέτρα που προτείνουμε θα επιτρέψουν την ουσιαστική φορολογική ανακούφιση της μεγάλης πλειοψηφίας των Ελλήνων πολιτών, με ταυτόχρονη αύξηση των συνολικών εσόδων του κράτους. Επιδιώκουν την πάταξη της φοροδιαφυγής και τη μεταφορά του φορολογικού βάρους από τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα στα μεγάλα και υψηλά εισοδήματα και περιουσίες



Περιλαμβάνουν μέτρα άμεσης φορολογικής ανακούφισης για την πρώτη κατοικία, τους ανέργους και όσους ζουν κάτω ή γύρω από το όριο της φτιώχειας.



Θεωρούμε ότι το «χαράτσι» ακινήτων είναι παράνομο και αντισυνταγματικό, όπως από την αρχή της εφαρμογής του συγκεκριμένου έκτακτου, υποτίθεται, μέτρου είχαμε επισημάνει, και ως εκ τούτου δεν μπορεί παρά να επιμένουμε στην οριστική κατάργησή του. Η αρχή της φορολογικής ισότητας επιβάλλει την κατανομή των φορολογικών βαρών, με βάση τη φοροδοτική ικανότητα εκάστου και όχι οριζόντιες επιβαρύνσεις.



Θεωρούμε ότι άμεσα απαιτείται η μείωση του συντελεστή ΦΠΑ για τα βασικά είδη διατροφής, την εστίαση, τις παιδικές τροφές, τα είδη προσωπικής ανάγκης των ατόμων με αναπηρία, τα προϊόντα πολιτισμού και γνώσης και τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.



Σήμερα, ο χαρακτήρας του φορολογικού συστήματος στην Ελλάδα είναι έντονα αντίστροφα προοδευτικός. Ένας από του καθοριστικούς παράγοντες είναι η σχέση άμεσων-έμμεσων φόρων (44%-56% σήμερα) καθώς η αύξηση της έμμεσης φορολογίας στην περίοδο του μνημονίου είναι χωρίς ιστορικό προηγούμενο. Βεβαίως, παρά την τρομερή αύξηση της έμμεσης φορολογίας (αύξηση ΦΠΑ, φόροι σε πετρέλαιο, ποτά, τσιγάρα κλπ.) η επίσης τρομερή αύξηση στα μεσαία και χαμηλά εισοδήματα στην άμεση φορολογία, δημιουργεί παραπλανητική εικόνα, μειώνοντας το ποσοστό της έμμεσης φορολογίας από το 60%, πριν 2 χρόνια, σε 56% σήμερα.



Στην πρότασή μας, για την αποκατάσταση φορολογικής δικαιοσύνης και την οικοδόμηση ενός αποτελεσματικού φορολογικού συστήματος, για την αύξηση των δημόσιων εσόδων στο επίπεδο του ευρωπαϊκού μέσου όρου προτείνουμε:

1) Δημιουργία περιουσιολογίου και φορολόγηση όλων των εισοδημάτων των φυσικών προσώπων με την ίδια κλίμακα (με εξαίρεση τόκους και καταθέσεις). Με περισσότερα κλιμάκια και αλλαγή των συντελεστών φορολογίας ώστε να ελαφρύνονται τα χαμηλά και μεσαία κλιμάκια.

2) Αύξηση των φορολογικών εσόδων από την επιχειρηματική δραστηριότητα στο μέσο όρο της ευρωζώνης, από σχεδόν το 50% αυτού του μεγέθους που κινήθηκε την προηγούμενη δεκαετία.

3) Αλλαγή της σχέσης έμμεσων και άμεσων φόρων μέσω αύξησης των εσόδων από άμεσους φόρους και μείωσης των έμμεσων φόρων. Εδώ περιλαμβάνονται μέτρα όπως η μείωση του ΦΠΑ από το ανώτατο 23%, ειδική φορολόγηση των ειδών πολυτελούς διαβίωσης, πάταξη της λαθρεμπορίας καυσίμων (όπως και τσιγάρων κλπ.) αντί για την εξίσωση του πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης.

4) Φόρο μεγάλης και πολύ μεγάλης περιουσίας με προοδευτική κλίμακα.



Έργο της φορολογικής αρχής είναι να αποκαλύψει τα αδήλωτα εισοδήματα και να τα φορολογήσει με δίκαιο και προοδευτικό τρόπο.



Τέλος, θα πρέπει να επισημάνουμε το εξής:



Το οποιοδήποτε φορολογικό σύστημα δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικό χωρίς αξιόπιστο φορολογικό μηχανισμό και αξιόπιστες φορολογικές υπηρεσίες. Η δομή και η λειτουργία του φοροελεγκτικού και φοροεισπρακτικού μηχανισμού στην Ελλάδα ήταν ένα τυπικό παράδειγμα λειτουργίας της ελληνικής δημόσιας διοίκησης. Η υπαγωγή της φορολογικής διοίκησης στην εξυπηρέτηση των κομματικών και προσωπικών συμφερόντων, θεωρούνταν «εκ των ων ουκ άνευ» σε μια χώρα που, έτσι και αλλιώς, η δημόσια διοίκηση αποτελούσε το λάφυρο του νικητή των εκλογών. Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι το πρώτο πράγμα που έκαναν οι Υπουργοί Οικονομικών ήταν να αλλάζουν όλους τους διευθυντές και προϊσταμένους κεντρικών υπηρεσιών, εφοριών και τελωνείων.



Η κατάσταση αυτή πρέπει να αλλάξει και θα αλλάξει. Η κυβέρνηση της Αριστεράς θα στηριχθεί στη μεγάλη πλειοψηφία των έντιμων και έμπειρων στελεχών των φορολογικών και ελεγκτικών μηχανισμών, θα διδαχθεί από τη διεθνή εμπειρία και θα ενσωματίσει τις απαραίτητες τεχνολογικές καινοτομίες. Ένα δίκαιο και αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα είναι και αναγκαίο και εφικτό.
Διαβάστε περισσότερα »

Δευτέρα 4 Μαρτίου 2013

Η ομιλία του Αλέξη Τσίπρα στην Ημερίδα για την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ για το φορολογικό


ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ «Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ ΓΙΑ ΜΙΑ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ»
ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ Κ.Ο. ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ–ΕΚΜ, ΑΛΕΞΗ ΤΣΙΠΡΑ

Φίλες και Φίλοι, αγαπητοί προσκεκλημένοι:

Βασικός στόχος αυτής της ημερίδας, είναι η παρουσίαση της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ για μια ριζοσπαστική μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος.

Στη δική μας λογική, η μεταρρύθμιση αυτή πρέπει να οδηγεί σε κάθετη ρήξη με ένα σύστημα που αναπαράγει και διευρύνει τις κοινωνικές ανισότητες και σε τελική ανάλυση αποδιαρθρώνει την κοινωνική συνοχή.

Είναι, λοιπόν, σαφές ότι αναφερόμαστε σε ένα φορολογικό σύστημα, εστιασμένο στην ανάπτυξη, την αναδιανομή του πλούτου και την εξυπηρέτηση των κοινωνικών αναγκών, ένα φορολογικό σύστημα – εργαλείο για την έξοδο από την σημερινή κρίση προς όφελος της κοινωνίας.

1. ΓΙΑΤΙ ΦΤΑΣΑΜΕ ΩΣ ΕΔΩ

Για να γίνει κατανοητό το πόσο σημαντική είναι για την αντιμετώπιση της κρίσης μια ριζοσπαστική μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος, πρέπει να ξεκινήσουμε από την σημερινή κατάσταση.

Να εξετάσουμε δηλαδή το πως η σταθερή και διαχρονική μεροληψία τη φορολογικής πολιτικής υπέρ των οικονομικά ισχυρών, αποτέλεσε έναν από τους πιο σημαντικούς παράγοντες της σημερινής κρίσης.

Εδώ και χρόνια ο ΣΥΡΙΖΑ και οι δυνάμεις της ριζοσπαστικής αριστεράς, ασκούν κριτική στην φορολογική πολιτική την οποία άσκησαν με συνέπεια και προπαντός αδιατάρακτη συνέχεια οι δυνάμεις του πολιτικού κατεστημένου.

Στον πυρήνα της δικής μας αντιπρότασης βρίσκεται ένα φορολογικό σύστημα απλό, λειτουργικό, σταθερό, πιο αποτελεσματικό και προπαντός πιο δίκαιο.

Ένα τέτοιο φορολογικό σύστημα είναι κλειδί για την εναλλακτική μας πολιτική πρόταση και βρίσκεται διαρκώς στον πυρήνα των προγραμματικών μας επεξεργασιών.

Αυτός είναι και ο λόγος που η πρότασή μας εμπλουτίζεται διαρκώς, ώστε να περιλαμβάνει τις εξελίξεις, να γίνεται πιο λεπτομερής, να ενσωματώνει τις κριτικές και τις απαιτήσεις της κοινωνίας στην κατεύθυνση μίας ριζοσπαστικής θεσμικής μεταρρύθμισης.

Μια τέτοια μεταρρύθμιση είναι σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη φορά αναγκαία, καθώς μας παρέχει την ανεξαρτησία που χρειαζόμαστε στην χάραξη της πολιτικής για έξοδο από την κρίση, προς όφελος της μεγάλης κοινωνικής πλειοψηφίας.

Ο κυρίαρχος πολιτικός και οικονομικός λόγος εμφανίζει συστηματικά το δημοσιονομικό πρόβλημα στην Ελλάδα ως πρόβλημα υπερβολικών δαπανών.

Ο ισχυρισμός αυτός είναι βγαλμένος από τον σκληρό πυρήνα της χρεωκοπημένης νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας.

Οδηγεί κατ ευθείαν στην δικαιολόγηση των σκληρών οικονομικών μέτρων, που επιβάλλονται από το Μνημόνιο και οδηγούν στην διάλυση του κοινωνικού κράτους και το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας.

Για να γίνει αποδεκτή από την κοινή γνώμη μια τέτοια διάλυση, ανασύρεται το επιχείρημα του αναποτελεσματικού αντιπαραγωγικού και διεφθαρμένου δημόσιου τομέα.

Αποσιωπάται, όμως, το γεγονός ότι ο δημόσιος τομέας αφέθηκε συστηματικά να καταρρεύσει προκειμένου να δημιουργηθεί, σε ιδιαίτερα κρίσιμους τομείς, χώρος για την ιδιωτική πρωτοβουλία και κερδοσκοπία.

Αποσιωπάται επίσης ότι το κομμάτι του δημοσίου που βρέθηκε έξω από την στρατηγική της απορρύθμισης, χρησιμοποιήθηκε από τα κόμματα εξουσίας ως πεδίο πελατειακών σχέσεων και εξυπηρέτησης συμφερόντων.

Έτσι, σε μια κοινή γνώμη πεισμένη ότι ο δημόσιος τομέας δεν ανταποκρίνεται στον ρόλο του και στις πραγματικές ανάγκες των πολιτών, οι περικοπές δαπανών παρουσιάζονται ως αναγκαίος και μόνος ρεαλιστικός στόχος.

Ο ισχυρισμός αυτός είναι ψευδέστατος και αντιεπιστημονικός και πρέπει να καταρριφθεί.

Η κρίση των δημόσιων οικονομικών, που σχετίζεται άμεσα με την διόγκωση του χρέους δεν είναι κρίση δαπανών.

Είναι κρίση εσόδων, βεβαίως σε συνδυασμό με μια δημόσια διοίκηση που δεν εξυπηρετούσε με αποτελεσματικό τρόπο τις κοινωνικές ανάγκες.

Στον πίνακα αυτόν, παρουσιάζονται οι δαπάνες στην Ελλάδα σε σύγκριση με τις αντίστοιχες στην Ευρωζώνη, κατά την περίοδο 2001 – 2008.

(Πίνακας 1 Δαπάνες και πρωτογενείς δαπάνες (δαπάνες χωρίς τόκους) στην Ελλάδα και στην Ευρωζώνη 2001-2008 )

 

Σε όλη αυτή την περίοδο οι δαπάνες είναι λίγο χαμηλότερες από το μέσο όρο των χωρών της ευρωζώνης.

Μιλάμε βεβαίως για δαπάνες άσχημα κατανεμημένες, με σοβαρά προβλήματα για την υγεία, την παιδεία, τα ασφαλιστικά ταμεία και τις συντάξεις.

Μιλάμε επίσης για δαπάνες επιβαρυμένες από σκάνδαλα όπως αυτά της Siemens, των εξοπλιστικών δαπανών, των Ολυμπιακών Αγώνων, και δεκάδες άλλα, οργανωμένα συστηματικά γύρω από την λεηλασία του δημοσίου συμφέροντος από τους μεγάλους προμηθευτές και ανάδοχους του δημοσίου.



(Πίνακας δαπάνες χωρίς τόκους)


 


Παρ’ όλα αυτά, όπως φαίνεται σε αυτόν τον πίνακα, αν αφαιρέσουμε τους τόκους που πληρώναμε τότε, οι δαπάνες είναι σημαντικά χαμηλότερες από τον ευρωπαϊκό μέσον όρο.

Το γεγονός αυτό δείχνει ότι το πρόβλημά μας δεν ήταν ένα ακριβό δημόσιο, αλλά ένα δημόσιο άσχημα οργανωμένο, ανοχύρωτο απέναντι στην διαπλοκή και αναντίστοιχο με τις πραγματικές κοινωνικές ανάγκες.

Από την άλλη πλευρά, τα έσοδα του ελληνικού δημοσίου ήταν πάντα πολύ χαμηλότερα από τον μέσον όρο της ευρωζώνης.
Στον πίνακα αυτόν παρουσιάζεται η σύγκριση των ελληνικών και των μέσων ευρωπαϊκών εσόδων, στο διάστημα 2001 – 2012.

(Πίνακας 2.1. Έσοδα στην Ελλάδα και στην Ευρωζώνη 2001-2012)


 


Υπάρχει εδώ μια λεπτομέρεια που πρέπει να προσέξουμε.

Η σύγκλιση εσόδων που εμφανίζεται τα τελευταία χρόνια μετά την κρίση, οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην φορολογική επιδρομή του Μνημονίου επί μισθωτών και συνταξιούχων, καθώς και στα χαράτσια.

Για να γίνει κατανοητός ο ρόλος της υστέρησης εσόδων στην κρίση, είναι ενδεικτικός ο επόμενος πίνακας.

Δείχνει το χρέος με το οποίο θα συναντούσαμε τη παγκόσμια κρίση του 2008, αν τα έσοδά μας το προηγούμενο διάστημα ήταν αντίστοιχα με τον μέσο όρο της ευρωζώνης.

(Πίνακας 2.2. Χρέος το 2008 αν τα έσοδα ήταν στο μέσο όρο της Ευρωζώνης)

 



Μια πρώτη παρατήρηση από τα στοιχεία αυτά, είναι ότι η φιλολογία γύρω από τις υπερβολικές δαπάνες δεν εστιάζει στο πραγματικό πρόβλημα.
Σχετίζεται περισσότερο με το οικονομικό μοντέλο το οποίο επιχειρούν να μας επιβάλλουν, και στο οποίο ο δημόσιος τομέας θα είναι πλήρως αποδυναμωμένος προς όφελος της αγοράς.

Έχει όμως σημασία να προχωρήσουμε παραπέρα την ανάλυση και να δούμε γιατί τα έσοδα είναι τόσο χαμηλά.

Την απάντηση τη δίνουν τα επίσημα στοιχεία της Eurostat και της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, αλλά και μια παλιότερη δήλωση του Στρος Καν στις 7/12/2010, όταν ήταν επικεφαλής του ΔΝΤ: το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ότι δεν φορολογούνται οι πλούσιοι.

Στον πίνακα αυτόν φαίνεται η υστέρηση εσόδων σε σχέση με την ευρωζώνη, σε διάφορες κατηγορίες

(Πίνακας 4α Σύγκριση εσόδων σε σχέση με την ευρωζώνη, ανά κατηγορίες)


 
Είναι προφανές ότι η υστέρηση εσόδων εμφανίζεται κυρίως στους άμεσους φόρους, καθώς και στους φόρους εισοδήματος και περιουσίας.

Αυτό σημαίνει ότι οι ωφελημένοι από την υστέρηση των εσόδων δεν είναι οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι.

Ο μεγάλος ωφελημένος είναι ένα οργανωμένο σύστημα φοροδιαφυγής του πλούτου. Οι μέθοδοι του συστήματος αυτού είναι πολύπλευρες.
Είναι οι μεταφορές ακινήτων και αυτοκινήτων σε offshore εταιρείες.
Είναι οι ενδοομιλικές συναλλαγές για την απόκρυψη εσόδων.
Είναι τα χαριστικά προσωπικά δάνεια, που δίνονταν ως επιχειρηματικά.
Είναι ο χαρακτηρισμός σκαφών ως επαγγελματικά και παραθεριστικών κατοικιών ως τουριστικές επιχειρήσεις.
Είναι οι εικονικές δωρεές σε φιλόπτωχα ταμεία, η νομιμοποίηση εισοδημάτων από το εξωτερικό, και άλλες μεθοδεύσεις που χαρακτηρίστηκαν ως «νόμιμες και ηθικές» πρακτικές.

Την ίδια στιγμή έχουμε τα χαμηλότερα έσοδα στην Ευρώπη από φορολόγηση επιχειρήσεων.

(Πίνακας 4β τεκμαρτή φορολόγηση του κεφαλαίου για το 2010)

 

Ο πίνακας αυτός παρουσιάζει τα στοιχεία για το 2010. Αντίστοιχες αποκλίσεις εκτιμώνται απο την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε σταθερή βάση.

Η ουσία είναι οτι μέσα απο ένα σύστημα φοροαπαλλαγών off shore εταιρειών, ενδοομιλικών συναλλλαγών και άλλων δυναντοτήτων που παρέχονται απο το φορολογικό σύστημα, καταλήγουμε σε ένα επίπεδο πραγματικής φορολογίας του κεφαλαίου που βρίσκεται σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα.

Την περίοδο 2000-2010 η Ελλάδα είχε τη μεγαλύτερη μείωση φορολογικών εσόδων από επιχειρήσεις σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 μελών.

Η μείωση αυτή είναι της τάξεως των 1,7 μονάδων του ΑΕΠ.

Στην κατεύθυνση αυτής ακριβώς της πολιτικής, που μας οδήγησε ως εδώ, τα προβλεπόμενα έσοδα από φόρους επιχειρήσεων για το 2013 περιορίζονται στο 0,8% του ΑΕΠ -περίπου 1,6 δις-.

Και αυτό, όταν στην Ευρώπη ο αντίστοιχος μέσος όρος είναι της τάξεως του 2,3%, σχεδόν τρείς φορές υψηλότερος.

Στην ρίζα λοιπόν του φορολογικού προβλήματος δεν βρίσκονται κάποιοι ασυνείδητοι ιδιοτελείς επαγγελματίες, αλλά ένα σύστημα νόμιμης φοροαποφυγής, ή ακόμη και φοροαπαλλαγής στημένο επίτηδες για τους οικονομικά ισχυρούς.

Ένα σύστημα που εξυπηρετεί την φοροασυλία, προωθώντας ταυτόχρονα τον διακηρυγμένο στόχο της αποδόμησης του δημόσιου τομέα του κοινωνικού κράτους.

Το σύστημα αυτό στηρίχτηκε από τις κυβερνήσεις, με την αποδιάρθρωση των εισπρακτικών και ελεγκτικών μηχανισμών.

Με τον τρόπο αυτό, εξυπηρετούνταν οι πελατειακές σχέσεις, αλλά παράλληλα νομιμοποιείτο η νεοφιλελεύθερη στρατηγική.


Η ακρίβεια, την οποία προκαλούσε η εισαγωγή αγοραίων προτύπων, οι μειώσεις των εισοδημάτων για πολλούς εργαζόμενους, οι έμμεσες ιδιωτικοποιήσεις δημοσίων αγαθών, ήταν πράγματα που μπορούσαν να γίνουν πιο εύκολα ανεκτά τόσο για τις μικροεπιχειρήσεις όσο και τους αυτοαπασχολούμενους, με την πρόσθετη χρήση του εργαλείου της φοροδιαφυγής.
Το μήνυμα ήταν: «μπορείς και εσύ να φοροδιαφύγεις αν στήσεις μια Offshore».
Με τον τρόπο αυτόν, το υπάρχον φορολογικό σύστημα με την σημαντική υστέρηση των εσόδων, αποτέλεσε την άμεση βασική αιτία για τη δημιουργία ελλειμμάτων την προηγούμενη δεκαετία και κατά συνέπεια την συσσώρευση δημοσίου χρέους πριν την παγκόσμια κρίση του 2008.


2. Η ΜΕΓΑΛΗ ΤΟΜΗ

Μια εναλλακτική φορολογική πολιτική, πρέπει να εστιάζει στην αύξηση των εσόδων, με κοινωνικά δίκαιο τρόπο ώστε να χρηματοδοτηθεί ή έξοδος από την κρίση προς όφελος των πολλών.

Έτσι θα μπορέσουμε να αποτρέψουμε την βίαιη φτωχοποίηση ευρύτατων κοινωνικών στρωμάτων, την καταστροφή του κοινωνικού ιστού, και τις ιδιωτικοποιήσεις των δημοσίων αγαθών και του δημοσίου πλούτου, που προωθούν σήμερα με πρωτοφανή κυνισμό οι μνημονιακές κυβερνήσεις.

Η βασική επιδίωξη του Μνημονίου είναι η καταστροφή του κοινωνικού κράτους.

Στόχος είναι να εκχωρηθούν σε ιδιώτες η υγεία, η παιδεία, η κοινωνική ασφάλιση, αλλά και ένα ευρύτατο φάσμα δημοσίων αγαθών όπως το νερό, τα δάση, οι παραλίες, η δημόσια γη και ότι άλλο πουλιέται - μέχρι και νησιά.

Μιλάμε λοιπόν για αγαθά που ο ιδιωτικός τομέας τα παράγει με μεγαλύτερο κόστος ή χειρότερη ποιότητα.

Για αγαθά στα οποία πρέπει όλοι να έχουν πρόσβαση ανεξαρτήτως οικονομικής δυνατότητας.

Για αγαθά τα οποία η ιστορία των κοινωνιών έχει διδάξει ήδη από τον προηγούμενο αιώνα, ότι δεν πρέπει να είναι εμπορεύματα.

Για τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα των αγαθών αυτών, χρειάζεται να υπάρχουν τα ανάλογα δημόσια έσοδα, που θα τα παράξουν ως τέτοια.

Ταυτόχρονα, είναι αναγκαίο να υπάρξει μια διαφορετική και πιο αποτελεσματική οργάνωση των δαπανών, καθώς και μια αποτελεσματικότερη παροχή δημοσίων αγαθών και υπηρεσιών.

Επί της ουσίας, το φορολογικό σύστημα ασκεί αναδιανεμητική πολιτική.

Αναδιανέμει το εισόδημα από κάποιος σε κάποιους άλλους μέσω των δαπανών.

Επομένως, ένα προοδευτικό φορολογικό σύστημα δημιουργεί όρους κοινωνικής δικαιοσύνης.

Μόνο στη βάση αυτή άλλωστε μπορούν να συλλεχθούν έσοδα: δεν μπορείς να ζητάς από αυτούς που δεν έχουν.

Και η απλή αυτή αρχή βρίσκεται ακριβώς στον αντίποδα της πολιτικής των Μνημονίων.

Με τον τρόπο αυτό περιγράφουμε την ανάγκη για ένα κοινωνικά δίκαιο φορολογικό σύστημα.

Για τον ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ ένα τέτοιο φορολογικό σύστημα αποτελεί τμήμα μίας συνολικής μεταρρύθμισης που θα αφορά τη λειτουργία και την οργάνωσή της δημόσιας διοίκησης ώστε να γίνει αποτελεσματική, πιο παραγωγική, και πιο αξιόπιστη στη συνείδηση της κοινωνικής πλειοψηφίας.

Η εφαρμογή ενός κοινωνικά δίκαιου και αποτελεσματικού φορολογικού συστήματος, είναι για την χώρα μας μια μεγάλη εκκρεμότητα δεκαετιών.

Σήμερα, με δεδομένη την κοινωνική καταστροφή που συντελείται από την κρίση και το Μνημόνιο, η απαίτηση αυτή είναι περισσότερο επιτακτική από κάθε άλλη φορά.


3. Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ

Όλη η Ελλάδα έχει καταλάβει τι συνέβη με την εξίσωση των συντελεστών πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης.

Η κατάσταση που δημιουργήθηκε δείχνει με τον πιο άμεσο τρόπο το αδιέξοδο της υπάρχουσας λογικής.

Η εξίσωση των συντελεστών οδήγησε τους πολίτες να κλείσουν τα καλοριφέρ, και να επιλέξουν να κρυώνουν ή να ζεσταίνονται με μαγκάλι.

Τα δημόσια έσοδα μειώθηκαν.

Δημιουργήθηκαν σοβαρά περιβαλλοντικά προβλήματα, όπως η αύξηση της υλοτόμησης και σοβαροί κίνδυνοι για την δημόσια υγεία.

Και φυσικά το πρόβλημα της λαθρεμπορίας δεν λύθηκε.

Έχουμε λοιπόν μπροστά μας το αποτέλεσμα μίας αποσπασματικής φορολογικής πολιτικής, που μυωπικά επιχειρεί να αυξήσει τα έσοδα ενάντια στην κοινή λογική, επειδή δεν μπορεί τόσα χρόνια να φορολογήσει τον πλούτο.

Επειδή έχει αποδιοργανώσει τους μηχανισμούς ελέγχου και επειδή αντί να τους οργανώσει και να τους στρέψει στο εξειδικευμένο οικονομικό έγκλημα τους στρέφει στο κυνήγι της μικροεπιχείρησης της γειτονιάς.

Είναι το αποτέλεσμα της λειτουργίας ενός συστήματος, η λογική του οποίου είναι να τιμωρεί τους πολίτες για να μην αντιμετωπίσει τη ρίζα του προβλήματος

Η πρότασή μας είναι στον αντίποδα αυτής της λογικής, έρχεται να βάλει ένα τέλος σ’ αυτή την λογική.

Στην οργανωμένη αδικία και την αναποτελεσματικότητα που τη συνοδεύει

Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ για μία ριζοσπαστική μεταρρύθμιση:
-Αντιμετωπίζει τις αιτίες που μας οδήγησαν ως εδώ.
-Οργανώνει την έξοδο από την κρίση με κριτήριο την ικανοποίηση των κοινωνικών αναγκών.
-Βάζει τέλος στην προκλητική φοροασυλία του πλούτου.
-Δημιουργεί όρους ανεξαρτησίας για την οικονομική μας πολιτική.

Στόχος μας είναι η οργάνωση των δημόσιων οικονομικών έτσι ώστε δαπάνες και έσοδα να βρίσκονται κοντά στο μέσο όρο της ευρωζώνης.

Να εξασφαλίζεται έτσι η επαρκής στήριξη του κοινωνικού κράτους.

ΝΑ κατοχυρώνεται η δυνατότητα για δημόσιες επενδύσεις, που αποτελούν εργαλείο ανάπτυξης και καταπολέμησης της ανεργίας.

Και, ταυτόχρονα, να υλοποιείται η πολιτική αυτή χωρίς να απαιτείται δανεισμός και χωρίς να προκαλείται αύξηση του χρέους.

Για να επιτελέσει τον ρόλο του, ένα φορολογικό σύστημα, εκτός από δίκαιο, πρέπει να είναι σταθερό, αποτελεσματικό και διαφανές ώστε να νομιμοποιείται κοινωνικά.

Για τον ΣΥΡΙΖΑ- ΕΚΜ, βασικοί πυλώνες μιας ριζοσπαστικής μεταρρύθμισης στο φορολογικό είναι:

Ι. Η δημιουργία Περιουσιολογίου
ΙΙ. Η οργάνωση ενός κοινωνικά δίκαιου φορολογικού συστήματος
ΙΙΙ. Η επανασύσταση του συστήματος ελέγχου και διοίκησης, των φοροεισπρακτικών μηχανισμών

Α) Δημιουργία Περιουσιολόγιου

Στο περιουσιολόγιο θα καταγράφεται η αξία της ακίνητης και κινητής περιουσίας των φορολογουμένων στο εσωτερικό και εξωτερικό.

Αυτό θα επιτρέψει τη θέσπιση ενός ενιαίου βασικού φόρου, επί του οποίου μπορούν στη συνέχεια να θεσπίζονται εκπτώσεις ή πρόσθετες επιβαρύνσεις, με πρόνοια για αποτροπή, σε κάθε περίπτωση, της διπλής φορολογίας.

Από τη δημιουργία του περιουσιολογίου και εφ’ εξής, θα καταγράφονται μόνιμα οι μεταβολές στην περιουσιακή κατάσταση, στο χρόνο πραγματοποίησής τους.

Το περιουσιολόγιο θα αποτελέσει την αφετηρία για ένα ριζικά νέο φορολογικό σύστημα, καθολικό, δίκαιο, απλό και αποτελεσματικό.

Η απουσία περιουσιολογίου είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο σήμερα κυνηγάμε – η παριστάνουμε ότι κυνηγάμε - τις ατελείωτες λίστες με τους φοροφυγάδες, ανάμεσα στους οποίους βρίσκεται και μια μεγάλη μερίδα του πολιτικού κατεστημένου.

Η θέσπιση του περιουσιολογίου βρίσκεται στον αντίποδα της άδικης πολιτικής των οριζόντιων χαρατσιών.

Η οργάνωση του περιουσιολογίου θα επιτρέψει να φορολογούνται οι πάντες με εισοδηματικά και κοινωνικά κριτήρια, ανάλογα με την περιουσία που ο καθένας κατέχει, πάντοτε σε συνδυασμό με αφορολόγητα όρια και με επιβολή φόρου μεγάλης ακίνητης περιουσίας.

Η κατάργηση των χαρατσιών αποτελεί πρώτη μας προτεραιότητα σύμφωνα με το πρόγραμμά μας.

Είναι αδιανόητο να μετατρέπονται οι μικροιδιοκτήτες σε ενοικιαστές, στα ίδια τους τα σπίτια.

Ή να απειλούνται με κατάσχεση όσοι δεν έχουνε δουλιά ή ζούνε μέσα στη φτώχια.

Και την ίδια στιγμή όσοι έχουν τεράστια ακίνητη περιουσία στο εξωτερικό ή σε offsore, να είναι και νόμιμοι και ηθικοί, χωρίς να πληρώνουν τίποτα.

Το περιουσιολόγιο θα μας επιτρέψει να τελειώνουμε οριστικά με τη λογική των χαρατσιών, αντλώντας έσοδα από τη φορολόγηση της μεγάλης ακίνητης και κινητής περιουσίας.

Με κοινωνικά δίκαιο τρόπο, με εισοδηματικά, επαγγελματικά και άλλα κριτήρια, που θα σέβονται τη δυνατότητα των πολιτών να ζουν αξιοπρεπώς


Β) Οργάνωση κοινωνικά δίκαιου φορολογικού συστήματος

Επί της ουσίας μιλάμε για την επαναθεμελίωση του προοδευτικού χαρακτήρα της φορολογίας.

Η μείωση του αριθμού των κλιμακίων, η ουσιαστική κατάργηση του αφορολόγητου και οι αλλαγές στους συντελεστές φορολόγησης, έχουν οδηγήσει σε καθεστώς εξόντωσης το μικρό και μεσαίο εισόδημα.

Η αποκατάσταση της φορολογικής δικαιοσύνης, στο πρόγραμμά μας, οργανώνεται πάνω στους εξής άξονες:

  1. Φορολόγηση όλων των εισοδημάτων των φυσικών προσώπων με την ίδια κλίμακα (με εξαίρεση τόκους από καταθέσεις).
Με περισσότερα κλιμάκια, και αλλαγή των συντελεστών φορολογίας ώστε να ελαφρύνονται τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα.

  1. Αύξηση των φορολογικών εσόδων από την επιχειρηματική δραστηριότητα.
Στόχος είναι η πραγματική φορολόγηση του κεφαλαίου και του πλούτου να ανέλθει στο μέσο όρο της ευρωζώνης, αντί στα πολύ χαμηλά επίπεδα; Που είναι σήμερα.
  1. Αλλαγή της σχέσης έμμεσων και άμεσων φόρων μέσω αύξησης των εσόδων από άμεσους φόρους και μείωσης των έμμεσων φόρων.
Εδώ περιλαμβάνονται μέτρα όπως η μείωση του ΦΠΑ από το ανώτατο 23%, η ειδική φορολόγηση των ειδών πολυτελούς διαβίωσης, η πάταξη της λαθρεμπορίας καυσίμων, αντί για την εξίσωση του πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης.

  1. Φόρος μεγάλης και πολύ μεγάλης περιουσίας με προοδευτική κλίμακα.

  1. Κατάργηση των ειδικών φορολογικών καθεστώτων και των προκλητικών φοροαπαλλαγών, που έχουν αποτέλεσμα την απώλεια τεράστιων ποσών φόρου.

ΘΑ τεκμηριώσουμε την αναγκαιότητα των προτάσεων αυτών με τρείς πίνακες που αποτυπώνουν την σημερινή κατάσταση.

(Πίνακας 6.1) φόροι μισθωτών και νομικών προσώπων)


 


Στον πρώτο πίνακα φαίνεται η συνεισφορά μισθωτών – συνταξιούχων από την μία και επιχειρήσεων από την άλλη στα φορολογικά έσοδα.

Η σύγκριση είναι ανάμεσα στο 2004 και το 2010. Σημειωτέον ότι στο διάστημα αυτό, η κερδοφορία των επιχειρήσεων αυξήθηκε σημαντικά.

Στον δεύτερο πίνακα φαίνεται ο ρυθμός αύξησης της φορολογίας σε σχέση με τον ρυθμό αύξησης των εισοδημάτων για μισθωτούς και συνταξιούχους από τη μία και επιχειρήσεις από την άλλη.

(Πίνακας 6.2 πίνακας μεταβολών εισοδήματος/κέρδους και φορολογίας)


 


Κατά την περίοδο 2004-2010, οι φόροι των μισθωτών και συνταξιούχων αυξήθηκαν πολύ περισσότερο από ότι αυξήθηκε το εισόδημά τους.

Αντίθετα, για τις επιχειρήσεις οι φόροι μειώθηκαν, παρά την αύξηση των δηλωθέντων κερδών τους – τα οποία σημειωτέον, λόγω της νόμιμης φοροδιαφυγής, είναι πολύ μικρά σε σχέση με την πραγματική παραγωγή πλούτου στην Ελλάδα.

Τέλος, στον τρίτο πίνακα εμφανίζεται η σχέση έμμεσων και άμεσων φόρων.

(Πίνακας 6.3 Σχέση έμμεσων - άμεσων φόρων κατά την περίοδο 1995 – 2012)


 


Πρόκειται για μια εξαιρετική φορολογική αδικία.

Οι έμμεσοι φόροι είναι οι πιο άδικοι, γιατί καταβάλλονται εξ ίσου από όλους, ανεξάρτητα από τα εισοδήματα που έχουν:

Ένας άνθρωπος με εισόδημα 250.000 ευρώ τον χρόνο και ένας με εισόδημα 6000 ευρώ, για αγορές 10 ευρώ από το σούπερ μάρκετ, πληρώνουν ακριβώς τον ίδιο φόρο: 2,3 ευρώ, αφού ο ΦΠΑ βρίσκεται στο 23%.

Γ) Επανασύσταση του συστήματος ελέγχου και διοίκησης

Οι συντελεστές, τα κλιμάκια και η κατάργηση φοροαπαλλαγών αποδίδουν θεωρητικά έσοδα.
Για να γίνουν πραγματικά έσοδα πρέπει να ελαχιστοποιηθεί η φοροδιαφυγή.
Πέραν της δικαιοσύνης που απαιτείται έτσι ώστε να μπορούν να εισπραχτούν οι φόροι, απαιτείται και η ικανότητα των μηχανισμών ελέγχου να εντοπίζουν τις παραβάσεις και να δημιουργούν συνθήκες πρόληψης της φοροδιαφυγής.

Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί σήμερα καταρρέουν.
Απαιτείται λοιπόν μία μεγάλη μεταρρύθμιση της οργάνωσης, από την είσπραξη, μέχρι τον έλεγχο και την επιβολή ή διευθέτηση προστίμων.

Ας δούμε ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα αποδιάρθρωσης των ελεγκτικών μηχανισμών.

Παράδειγμα πρώτο: δήλωση του πρώην ειδικού γραμματέα του ΣΔΟΕ κ. Διώτη, στις 26.8.2012

«Αν αυτή τη στιγμή είχα οκτώ άτομα, αντί δύο που έχω, θα σας έφερνα 140 εκατ. ευρώ μόνο... από τα σκάφη, αν είχα δέκα επιπλέον υπαλλήλους στα βόρεια σύνορα, θα σας έφερνα στα κρατικά ταμεία 1 δισ. ευρώ μόνο από το λαθρεμπόριο τσιγάρων και του πετρελαίου».
Γ. Διώτης, Πρώην Ειδικός Γραμματέας ΣΔΟΕ 26.8.2012




Παράδειγμα δεύτερο: Διάλυση εφοριών και εισπρακτικού μηχανισμού


ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΤΗΣ ΤΡΑΓΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ

ΕΦΟΡΙΑ ΑΝΩΝΥΜΩΝ ΕΤΑΙΡΙΩΝ ΠΕΙΡΑΙΑ
Μια από τις μεγαλύτερες της χώρας, ελέγχει την περιοχή που εκτείνεται από Ασπρόπυργο έως την Βάρκιζα με 6.000 Ανώνυμες Εταιρείες
Έχει 3 Ελεγκτές ενώ οι προβλεπόμενες θέσεις είναι 25. Θα έπρεπε να είχε τουλάχιστον 30.

ΕΦΟΡΙΑ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ
Ελέγχει την περιοχή: Μέγαρα- Ελευσίνα -Μάνδρα- Αλεποχώρι-Ασπρόπυργος
Έχει 4 Ελεγκτές

ΣΔΟΕ
Για την Πανελλαδική λειτουργία (365 ημέρες σε 24ωρη βάση) οι προβλεπόμενες θέσεις πριν το Μνημόνιο ήταν 1520 ελεγκτές και τώρα υπηρετούν 978 (καταμέτρηση στις 12.10.12)


Παράδειγμα τρίτο: Σύγκριση της στελέχωσης των ελεγκτικών μηχανισμών στην Ελλάδα και την Ευρώπη.




Να σημειωθεί εδώ ότι στην Ελλάδα, στο σύνολο των 9.700 εφοριακών υπαλλήλων οι ελεγκτές είναι περίπου 2.000 άτομα.
Στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης οι υπάλληλοι των φορολογικών υπηρεσιών ασχολούνται κυρίως με τον έλεγχο και όχι με γραφειοκρατικές εργασίες.

Η οργάνωση ενός αποτελεσματικού συστήματος δεν μπορεί να στηριχθεί στην υπερβολική αυθαίρετη εξουσία των μηχανισμών ελέγχου, και την προσφυγή στα δικαστήρια ως μέσου διευθέτησης, που αποτελούν χαρακτηριστικά του σημερινού συστήματος και συμβάλλουν σε φαινόμενα συναλλαγής.

Ένα νέο σύστημα πρέπει να στηρίζεται, για παράδειγμα, σε ένα καθολικό ηλεκτρονικό έλεγχο που εξάγει, με βάση καθορισμένα κριτήρια, ένα δείγμα περιπτώσεων ύποπτο για φοροδιαφυγή.

Το δείγμα αυτό, μαζί με δείγμα που θα επιλέγεται τυχαία, συγκροτεί το πλήθος περιπτώσεων που θα εξετάζονται κάθε χρόνο, προφανώς μέσα στις δυνατότητες που έχει το ανθρώπινο δυναμικό των ελεγκτικών μηχανισμών.
Συγχρόνως απαιτείται η ενίσχυση όλων των ενδιάμεσων διαδικασιών διαιτησίας και διακανονισμών, με σαφείς διαδικασίες τιμωρίας των παραβάσεων (πρόστιμα, αυξημένοι φορολογικοί συντελεστές), ώστε να αποφεύγονται οι προσφυγές στα δικαστήρια.

Μηχανισμοί όπως ο ΣΔΟΕ πρέπει να μετεξελιχθούν σε εξειδικευμένους θεσμούς που θα στοχεύουν σε δύσκολα θέματα: ενδοομιλικές σχέσεις, λαθρεμπόριο καυσίμων κ.α.

Βασικός στόχος είναι η αποτελεσματική οργάνωση της πρόληψης της φοροδιαφυγής.


4. ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Η πρόταση μας αφορά και το άμεσο και το μακροχρόνιο.

Αφορά τόσο τα αναγκαία άμεσα βήματα για την ανόρθωση όσο και τις θεσμικές αλλαγές, που στοχεύουν στην ανασυγκρότηση της ελληνικής κοινωνίας.

Η κυβέρνηση περιορίζεται στην οργάνωση μιας συστηματικής φοροεπιδρομής, που στοχεύει κυρίως σε αυτούς που δεν έχουν.

Απειλεί με φυλακή το μισό ενεργό πληθυσμό, και οργανώνει μια οικονομική μεταρρύθμιση που καθηλώνει τις επόμενες γενιές στα 300 ευρώ, χωρίς κοινωνικό κράτος, χωρίς θεμελιωμένα ασφαλιστικά δικαιώματα, χωρίς δημόσιο πλούτο.

Φτιάχνουν μια Ελλάδα για τους λίγους, τους ισχυρούς και τους πλούσιους.

Εντελώς στην άλλη πλευρά βρίσκεται το δικό μας όραμα.

Απέναντι στην πολιτική των μνημονίων και της τρόικας εσωτερικού και εξωτερικού, που βαθαίνουν την ύφεση και πολλαπλασιάζουν την κοινωνική καταστροφή, αγωνιζόμαστε να κρατήσουμε όρθια την κοινωνία.

Αγωνιζόμαστε για την ανατροπή της πολιτικής αυτής, και για το σύνολο των ριζοσπαστικών μεταρρυθμίσεων που θα βγάλουν την χώρα από την κρίση, θα δημιουργήσουν προϋποθέσεις κοινωνικής και οικονομικής ανόρθωσης, και θα ανοίξουν το εναλλακτικό δρόμο για ανάπτυξη με αλληλεγγύη και κοινωνική δικαιοσύνη.
Διαβάστε περισσότερα »